plot
  • Report: #922836

Complaint Review: Allianz Global Assistance

Thank You

Read how Ripoff Report saves consumers millions.

  • Submitted: Sun, August 05, 2012
  • Updated: Wed, August 29, 2012

  • Reported By: Jim — Boston Massachusetts United States of America
Allianz Global Assistance
2805 North Parham Road Richmond, Virginia United States of America

Allianz Global Assistance Access America BEWARE! Company arbitrarily refuses to refund cost of travel policy after 'ten day guarantee' Richmond, Virginia

*Consumer Suggestion: Buyer Beware - these are insurance policies!

*UPDATE Employee: Jackie, Help Team

What's this?
What's this?
What's this?
Is this
Ripoff Report
About you?
Ripoff Report
A business' first
line of defense
on the Internet.
If your business is
willing to make a
commitment to
customer satisfaction
Click here now..

Does your business have a bad reputation?
Fix it the right way.
Corporate Advocacy Program™

SEO Reputation Management at its best!

In January 2012, I purchased an $80 AccessAmerica travel insurance policy through my travel agent (at his recommendation) for a cruise scheduled for this fall. AccessAmerica has since become Allianz Global Assistance. In May I cancelled the cruise through my agent, and the cruise line, Princess, happily refunded my booking deposit on my credit card, no questions asked.

I assumed it would be a trivial matter to get the $80 travel insurance policy refunded as well. Was I ever mistaken! The following events took place over a three week period this summer.

When I first called the 800.284.8300 customer service number, I was told that the phone reps cannot refund policies over the phone. Also, I must submit my request via email, and they had no way to speak directly to that department or connect me via phone to that department. I thought this was very strange, but nonetheless I emailed support as instructed, included my policy number, wrote that I cancelled the cruise and would like my $80 refunded on my credit card. A week went by with no response.

When I phoned back, the rep said they were surprised no one responded to my email and put me on hold while they 'got on the phone' with this department, apparently the same one that a week earlier they had no way of contacting via phone. When they returned, they asked me to forward my original email again to support and someone would standby and wait for it. I was then told they did receive it, and to wait a few days for their response. The rep casually said they thought I was
wasting my time asking for a refund since they only refund within ten days of issuing the policy. I had mentioned in the conversation I was trying to get a refund and emailing seemed like a lot of hoops to jump through to get a simple charge reversed on my credit card.

Several days later, I indeed received an email response. I was asked to provide the original booking cancellation from the cruise line to prove I cancelled the cruise. And I was asked to submit a written statement confirming the trip cancellation. I of course did not have the cancellation documents, since the cancellation was handled by my travel agent. Several more days went by as I scrambled to get the documents from my agent.

When I emailed the cancellation documents, I waited three more days to get my response:

Tarika wrote,

'Unfortunately we are unable to honor your refund request for the following reason(s):  -The policy purchase date reflects 01/18/2012.  We offer a 10 day satisfaction guarantee from the purchase date.  The coverage is valid 770 days from the purchase date.  We ask that you complete travel by Wednesday, February 26, 2014.  Once you have established your new travel dates we ask that you provide a copy of the cancelled itinerary and a copy of the new itinerary.'

I called the 800 number to let them know how unhappy I was that they made me go through this ridiculous email volley when they knew in advance they were going to deny my request, as the phone rep had earlier implied. I then asked why I could not get my money back, since the cruise line had no problem refunding my booking deposit. The response was that they will honor the policy for 770 days.

My response to that was: I am not going on the cruise this fall, next fall, or for the foreseeable future. So I want my money back. I mentioned that ten days is a very short time frame to cancel, given that most folks book cruises very far in advance and that many unforeseen events can occur that could trigger a cancellation. The cruise lines are aware of this and accommodate, as they did for me.

Bottom line is I want to decide how and when I will spend my money. Much like the store gift card expiration date scams of not so long ago, what they are really saying is we will keep your money for a certain amount of time and if you dont use it, you lose it. I called back to speak to a supervisor and was read the very same script Tarika must have cut and pasted to me. I asked the supervisor if she felt it was ethical to take someone's money and not provide goods or services for it. She just repeated the policy. Somehow they think that by 'offering' an additional two years to use the policy, it is then fine to keep your money if you dont want to or cannot for whatever reason. It is holding a customer hostage. They do it -I believe- because they know few people will even attempt to jump through the ridiculous red tape phone and email hoops to get to their final answer.

I have read many reports on here about how Allianz handles claims, and it is not surprising they often either dont honor them or find ways to delay paying them. Thankfully I never got that far. Nor will I ever again with Allianz, or any other name they absorb or morph in to.

The worst part is, my travel agent even offered to get involved if I got nowhere with the supervisor. When I finally had no other recourse, I did ask him to intervene. He reported back to me that several of his customers DID in fact get a refund on their policies when they cancelled after the ten days, and that it is up to the discretion of the rep or supervisor to make the call. That makes the whole refund situation even more egregious. I like to think my agent does not receive any commissions from Allianz for promoting them. I have told him should I book in the future, to either recommend another insurance company, or simply keep his mouth shut. His affiliation with Allianz does not shine favorably on his agency.

You will find Allianz has a glowing, accredited A+ rating with Better Business Bureau. This is because, like most any entity that can afford to, they buy the BBB rating. Look further at the sheer number of complaints lodged against them - 552 going back three years from today's date - that tells another story altogether. I have reported Allianz to my local TV station fraud/scam/shady dealings investigative department, as well as my state consumer protection agency.

Allianz Global Assistance runs a very good scam folks. It is essentially fraud. I strongly advise anyone to look elsewhere for a travel policy, unless you can look far into your future with certainty within your first ten days of purchase. I wonder how many $80 freebies Allianz walks away with each year because of their 'ten day satisfaction guarantee'. And they have no problem telling you they are doing nothing wrong.

This report was posted on Ripoff Report on 08/05/2012 02:40 PM and is a permanent record located here: http://www.ripoffreport.com/r/Allianz-Global-Assistance/Richmond-Virginia-23294/Allianz-Global-Assistance-Access-America-BEWARE-Company-arbitrarily-refuses-to-refund-co-922836. The posting time indicated is Arizona local time. Arizona does not observe daylight savings so the post time may be Mountain or Pacific depending on the time of year.

Ripoff Report has an exclusive license to this report. It may not be copied without the written permission of Ripoff Report.

Click Here to read other Ripoff Reports on Allianz Global Assistance

Search for additional reports

If you would like to see more Rip-off Reports on this company/individual, search here:

Search Tips
Report & Rebuttal
Respond to this report!
What's this?
Also a victim?
What's this?
Repair Your Reputation!
What's this?
REBUTTALS & REPLIES:
0Author 2Consumer 0Employee/Owner
Updates & Rebuttals

#1 Consumer Suggestion

Buyer Beware - these are insurance policies!

AUTHOR: NJC - (United States of America)

As a consumer, you have a responsibility to read the fine print on the products you are purchasing.  In this case, you relied only upon a recommendation to purchase a travel insurance product from your agent, who in good faith, was looking to protect your cruise vacation payment.  However, what you purchased was a travel insurance policy with terms, conditions, and exclusions to coverage as well as the rules surrounding when a premium is refundable.  The 10-day free look period is a standard in the travel insurance marketplace.  The insurance company is on risk for paying a claim from the day you purchase coverage, as you receive cancellation benefits starting on the day of purchase.  Thus, the insurance is considered "used" once you cancel your trip.  It's sort of like car insurance - you can't ask for a premium refund at the end of the year just because you didn't have a car accident.

In this instance, from what you described, it sounds as if you purchased a cruise vacation and then cancelled your trip before the published penalty period began, which is why you received a refund in full from the cruise line - this isn't always the case as most people cancel their vacations closer to trip departure, when cruise lines charge a penalty.  Thus, had you cancelled when you were inside penalty, you would have needed to file a claim with the insurance company (and then assuming your reason for cancellation was covered, would have received a refund from the insurance company).  You are actually fortunate in this instance that the insurance company is permitting you to transfer your coverage to a new trip, if you decide to book one.  Generally speaking, travel insurance premiums are non-refundable and non-transferrable.  In the future, I would recommend reading the policy prior to purchase and/or reviewing several products to see which one best suits your needs.   There are many products to purchase from - both from travel agents, or over the web, as well as from cruise lines and tour operators.  Check/review them all and see what works best for your needs.
Respond to this report!
What's this?

#2 UPDATE Employee

Jackie, Help Team

AUTHOR: Access America Help Team - (USA)

Hi, Jim

Jackie from the Help Team here.  Were sorry we were unable to provide you with a refund.  We want consumers to make informed decisions when it comes to travel insurance.  As such, as Tarika mentioned, we encourage all of our customers to take advantage of our 10-day Satisfaction Guarantee, which provides the opportunity to go over the insuring agreement weve provided and make sure that the insurance will meet our customers needs.  If our customers find that their purchased policy doesnt meet their needs, they can cancel it and receive a full premium refund. 

Once again, were sorry we were unable to provide you with a refund, and wish you the best in your future travels.

Regards,
Jackie, Help Team
Respond to this report!
What's this?
Report & Rebuttal
Respond to this report!
What's this?
Also a victim?
What's this?
Repair Your Reputation!
What's this?

Advertisers above have met our
strict standards for business conduct.



Ripoff Report Legal Directory